”Snälla Skylten AB”

BLOGG

Denna sommar har varit en enda lång återförening med mitt gamla Värmland, landskapet jag lämnade för tjugo år sedan och nu är på väg tillbaka till.

Vi har kajkat runt med vår Laika i merparten av de sexton kommunerna och mitt sammantagna intryck är: ”Jaa, ta mig fan, precis så här trevligt ÄR Värmland! Eller egentligen värmlänningarna.”

Jag har rest i mer än femtio länder och jag tror att jag faktiskt har besökt samtliga landskap i Sverige (lite osäker på Hälsingland). Och efter tjugo års bortavaro vill jag hävda att jag inte är helt hemmablind i min barndoms nejder, jag bör vara kapabel att se trakten med nya ögon.

Och mitt intryck är och förblir att värmlänningar har en avspänd, humoristisk och välkomnande attityd till alla som kommer förbi och har lust att växla några ord.

Därför är det synd att många platser i Värmland som trafikeras av turister har lusats ner med urgriniga skyltar som bara talar om vad som är förbjudet och icke önskvärt och meddelar vilka skyldigheter besökarna har. Budskap som ger helt fel intryck av vad Värmland står för.

Nu åker jag skridskor på tunn is, som man säger på engelska, för nu ska jag gnälla på invandrare.

Jag tar mig den friheten ibland, eftersom jag är genuint för invandring, jag tycker invandringen skulle vara fullständigt fri och att vi ska vara förbannat glada för varenda människa som vill komma till Sverige och bidra till försörjningen av vår åldrande befolkning.

Med detta sagt vill jag alltså klaga på tonen bland alla de nederländska och tyska entreprenörer som håller besöksnäringen på fötter i Värmland. Alla campingägare, kanotuthyrare, arrangörer av bäversafari och älgutflykter och fisketurer i Klarälven. Gud vare tack och lov vi har dem, annars skulle vi ligga pyrt till!

Men alltså skyltarna. Jag tror inte, vill inte tro, att holländare och tyskar rent generellt är grinigare än svenskar (möjligen än värmlänningar J), utan jag tror att det beror på tondövheten inför ett nytt språk.

Det bästa är om man undvika tvättstugeliknande skyltar överhuvudtaget, men om man nu måste meddela vissa saker genom anslag, så ska budskapen givetvis vara artigt och trevligt formulerade. Och ta fasta på det positiva, inte det negativa.

Jag såg en helt sanslös skylt utanför en krog i Göteborg en gång, jag tror restaurangen var turkisk: ”Om vi inte har några gäster på kvällen så stänger vi!!!”

Jämför med: ”När våra gäster väljer att gå hem tidigt, så gör vi också det.” Typ.

Jämför: ”Förbjudet att campa mellan klockan 10.00 och 22.00!” med ”Välkommen att campa här mellan klockan 22.00 och 10.00”. Där kunde man också, på det aktuella stället som har ett fantastiskt vackert beläget café, lägga till: ”Lägg en lapp i lådan, så kommer vi med färskt bröd, juice och färdigbryggt kaffe klockan XX. Pris 50 kronor.”

”Köket STÄNGER klockan 20.45, respektera detta!!!” Vad sägs om: ”Välkommen att beställa vår à la carte-mat fram till kl 20.45”.

”På midsommaraftonen STÄNGER vi klockan 17.00”. Eller: ”Vi går hem till vår midsommarfest kl 17.00 och återkommer lite trötta kl 11.00 på midsommardagen. Ha en trevlig midsommar! Skål!” Det sista kanske inte vore något för ett ställe i Jönköping, men i Värmland skulle det funka.

Listan kan göras lång, alldeles för lång. Men för Bobo och mig är detta bara finemang. Vi har kommit på en ny affärsidé. Vi ska starta ett företag som heter Snälla Skylten AB. Och så ska vi hjälpa våra nysvenskar att hitta rätt ton i sina skyltbudskap. Det finns nog etniska svenskar som kan behöva hjälp också.

Men givetvis inga etniska värmlänningar. Anledning: En värmlänning missar aldrig ett tillfälle att meddela sig muntligt hellre än med skyltar. Kolla in vårt reportage om Bosse B i Smögen, han är från Säffle och har inte en enda skylt uppsatt på marinan och ställplatsen Newport. Men prata med sina gäster, det kan han!

Margareta