Energikrävande resa söderut på vintern

-Spanien, HUSBILSREPORTAGE

[nggallery id=52]

Att ta husbilen på vintern och resa till värmen i söder har sina sidor. Det är trots allt kallt innan man väl kommer ner till solen.
Den som inte har ett vinteranpassat campingfordon måste planera väl för att kunna hålla värmen uppe. Det blir ett evigt pysslande med gasolen och elförsörjningen.

 

I Luxemburg slår kylan till ordentligt. Vi vaknar med två graders värme inomhus och åtta minus utomhus. Det som väcker oss är ljudet av att värmepannans säkerhetssystem har börjat tömma bilen på vatten eftersom det annars riskerar att frysa.

Visa av förra årets skada, då vi nästan brände slut på två flaskor gasol innan vi hade hunnit till Frankfurt, var vi i år så snåla att vi knappt hade på någon värme alls om nätterna. Uppe i alkoven med duntäcken och fleecepyjamas är det varmt ändå.

Men med den kylan utomhus har förstås våra avloppstankar frusit. Vi törs inte ens pröva att dra ut kranarna till tömningen. Det blir till att vara sparsam med vattenflödena.

Det tar ett par dygn innan vi och våra tankar tinar upp. Vid sista nattstoppet före Barcelona och campingen El Masnou, stiger temperaturen till tolv grader och mer ska det bli. Skönt, nu är i alla fall bilen i ordning igen.

Men även om solen flödar generöst över Costa Brava och gör dagarna behagliga, så blir det huttrigt i en husbil när mörkret och temperaturen faller och den medelhavska fukten slår in. Vi har visserligen gott om gasol kvar, men vill naturligtvis hellre köra pannan på el.

Det kan vi bara drömma om. Alla andra – vilket i dagarna mellan jul och nyår visar sig bli uppemot 110 husbilar på trettio eluttag – har samma behov. Vår eltilldelning, som vi betalar fem euro per dag för, påstås ska vara fem ampère vilket redan det är blygsamt på vintern.
I själva verket får vi inte ens kylskåpet att gå på el, så låg blir spänningen i nätet när alla tjuvar in sig på stolparna med upp till fem kontakters grenuttag.

Kylskåpet får gå på gasol och det är faktiskt okej för det tar väldigt lite bränsle. Pannan drar vi på en stund på kvällen och en lite längre stund på morgonen för att få upp värmen och få lite varmvatten också. Vi håller järnkoll på gasolförbrukningen och noterar också hur batterierna klarar uttaget av el.

Även om vi kör värmen på gasol så behöver pannan el från batteriet för att driva cirkulationsfläkten, styrningen av rumstemperaturen och säkerhetsövervakningen. Det blir nödvändigt att köra på tomgång några gånger för att ladda batterierna.

God eldisciplin på campingen är förstås ett första steg mot förbättrad infrastruktur, men ännu bättre vore det om campingarna tog till ordentligt med el så att det räcker till alla.

I Sverige är vi vana vid att alla infrastrukturer är utbyggda för toppbelastning, men det är vi ganska ensamma om. I södra Europa dimensionerar man utifrån ett normalläge och anser att folk får finna sig i att propparna går när belastningen blir högre.
Eller att varmvattnet, eller rentav allt vatten, sinar när det är för många som spolar i kranarna samtidigt.
I många länder har man också större vana än vi på att använda gasol som energikälla för både uppvärmning och matlagning.

Tilldelningen av el ligger ofta på fem ampère på sydeuropeiska campingplatser. Det motsvarar ett uttag på cirka elvahundra watt. Man bör alltså inte räkna med att kunna köra värmepannan för fullt på el i de här länderna.

Nu har vi bara den mest grundläggande utrustningen i vår husbil. Vi ser ju proffs omkring oss som är utrustade med såväl elverk som solcellspaneler. Ett tips som ofta förekommer är att skaffa en kraftfull inverter som förvandlar tolvvoltsspänning till 230 volt.

Vi har en liten omvandlare från tolv volt till 230, som vi använder för att ladda datorer och telefoner under tiden som vi kör. Det blev billigare än att köpa cigarrettuttagsladdare till alla grejer. Och så kommer vi snarast att skaffa ett extra tolvvoltsbatteri till husbilsdelen.

Gasolen klarar vi numera genom att ta med oss två fulla P10:or hemifrån, samt ett adapterpaket med anslutning till samtliga kopplingar som förekommer i Europa. Sedan får man försöka pussla med flaskor från olika länder och se till att göra slut på innehållet i dem lagom till att man lämnar landet.