HBK har makten, vi har ordet

BLOGG
HBK Skärmavbild 2014-04-10 kl. 10.51.11

De vackraste ord jag och många kolleger vet är den deklaration August Strindberg formulerade under sina år som journalist på Stockholms-Tidningen.

”Ni har makten, vi har ordet, vi har ordet i vår makt”.

Vi har de senaste dagarna fått mängder av glada tillrop från läsare och många har tipsat oss om att lägga ut information om Nomadliv på Husbilsklubbens forum så att fler får möjlighet att stifta bekantskap med Sveriges nya husbilsmagasin.

Svaret är: Det har vi gjort. Eller snarare, det har vi försökt göra. Eftersom vi känner till och respekterar reglerna för information om företag på Husbilsklubben har vi två gånger försökt få in en blänkare om Nomadliv på HBK:s Företagsforum.

Första gången
fick vi det märkliga svaret ”Ert inlägg är raderat eftersom det inte är tillåtet med reklam på forumet”. Detta trots att det framgår av HBK:s stadgar att man får göra reklam på just Företagsforum så länge man erbjuder medlemmarna en rabatt på minst 5-10 procent.
Alltså gjorde vi det. Men fick fortfarande inlägget censurerat, denna gång utan vidare förklaring.

Hittills har vi inte sett något resultat och vi har heller inte fått någon förklaring från styrelsen till censuren.

I går uppstod frågor på Under markisen som rörde vår tidning och vårt företag. Det uppstod förvirring kring vad Skildra (vårt AB) är och hur Nomadliv förhåller sig till Skildra.

Vi skrev ett inlägg där vi försökte reda ut begreppet, alltså att Skildra är det företag som ger ut magasinet Nomadliv.

Detta inlägg plockades omedelbart bort.

Så den medlem i Husbilsklubben som vill veta något om Nomadliv gör bäst i att gå in på den här sidan med jämna mellanrum. Här är det vi som har makten över ordet. HBK har bara makten över sina medlemmar.

                                                                      Margareta Jonilson, chefredaktör

Tillägg: Ja sedär, ordet HAR makt. Nu fick jag en påringning från HBK:s ordförande Leif Edström som hävdade att styrelsen visst hade skickat ett besked om varför vi inte fick flagga för Nomadliv på Företagsforum. Visserligen hittade inte vare sig han eller jag meddelandet i någon mejllogg, men alla kan göra fel så vi väljer väl att tro på hans ord.

Och anledningen var alltså att vi lämnade för liten rabatt till HBK:s medlemmar, nämligen densamma som till våra prenumeranter. HBK vill ha 5-10 procent mer rabatt.

Och det, kära läsare, har vi inte råd med. Vi har ett högt satt mål. Vi ska göra en riktigt, riktigt bra tidning och sådana gör sig inte gratis.

Vi ska också försöka hålla oss så oberoende av annonsintäkter som möjligt eftersom det gör oss mer trovärdiga, särskilt i avdelningen Nomadliv granskar.

Alltså får vi se till att göra en produkt som är så läsvärd att alla är beredda att betala vad den kostar. Nämligen en tjuga per person och månad om man är två som åker i husbilen.