Nu gäller det att hitta värme!

BLOGG

[nggallery id=28]

Gasol, fleecefilt, åkarbrasa eller whisky – hur ska man egentligen hålla värmen i sitt campingfordon när kylan kommer krypande?
Vårt svar är givet: Dieselvärmare! Eberspächern som vi installerade i vår senaste husbil är den bästa investering vi har gjort.

Redan första året vi åkte husbil lärde vi oss gasolläxan den hårda vägen. Vi tog ut husbilen strax före jul och åkte ner till Spanien. Vi hann inte längre än till Heiligenhafen förrän vi gjorde slut på halva den första gasolflaskan.

Några nattstopp senare var vi inne på flaska nummer två och jakten på påfyllning började. Inte förrän en vecka in på det nya året hittade vi Dirk i Estepona på Costa del Sol som fyller gasol åt alla strandsatta campingturister oavsett nationalitet på flaskan.

Då hade vi intensivt försökt få ihop vårt svenska aggregat med en spansk anslutning, men utan resultat. Året därpå hände i stort sett samma sak, utom att vi var så sparsamma med gasolen under färden genom norra Europa så att vattentanken automattömdes en natt med minusgrader i Luxemburg.

När vi i våras bytte till en ny husbil var saken klar: Här ska has en dieselvärmare. Vi har egentligen aldrig kommit riktigt väl överens med vår kombipanna som går på el och gasol. En gång åt mössen upp kablaget och det kan ju inte pannan rå för, men även dessförinnan hade vi ofta problem med funktionen på pannan.

Så varför skulle inte vi ha en dieselpanna i husbilen när alla båtmänniskor har det i sina båtar?
Det skulle väl vara för ljudet i så fall, morrade min seglande syster som just hade inhandlat en väl begagnad halvtonnare med en tjugo år gammal panna som håller henne och maken vakna om nätterna.

Nu kan vi avslöja för Syrran att det har hänt mycket på tjugo år. Vår Eberspächervärmare hörs mindre än suset från en öppen ventil. Den värmer efter fem minuter och den drar i snitt en deciliter soppa per timme. Enligt uppgift. Vi har aldrig mätt förbrukningen, men vi har heller aldrig märkt att en hel natts eldning med pannan har givit minsta utslag på bränslemätarn.

Dieselpannan ger också en jämnare och behagligare värme än kombipannan, fast än så länge har vi bara ett utblås från den. Nästa steg blir att helt koppla bort luftvärmen från kombipannan och bara använda den för att värma vatten. Då kan vi istället koppla in dieselvärmaren på kombipannans utblås och få in värmen på fler ställen.

Vår panna kostade cirka 24.000 kronor inklusive moms och montering. Där vi bor har vi små möjligheter att köpa billig gasol, men ändå tar det sjuttio PK 10:or att få igen den investeringen, så det är inte för att spara pengar man installerar en dieselpanna, utan för att slippa krånglet med  den dåligt kompatibla gasolutrustningen vid resor utanför Sverige.

Och som sagt; reser man mycket under den kalla tiden så slukas gasolen snabbt.

En annan satsning som har ökat vår frihet väsentligt är solpanelen. Vi klippte till med 150 watt direkt och har aldrig varit utan el sedan dess. Då är vi visserligen inga storförbrukare. Vi har ingen teve, ingen mikro och skulle inte drömma om att koppla in hårtorken annat än i campingens badrum.

Men visst har det varit underbart att kunna slösa med läsljus och datoranvändning även vid fricamping. Till vintern går färden till Portugal och då hoppas vi kunna pröva solenergins hållbarhet i skarpt läge. Här vet vi att det finns många fina chanser till fricamping på platser där man kanske vill stå kvar mer än tre nätter.

Och när det gäller solpanelen går det fortare att få igen investeringen. Vår panel kostade cirka 12.000 kronor inklusive montering. Tack vare panelen kan vi ofta avstå elanslutning när vi ligger på campingplats, vilket ger en besparing på i snitt fyrtio kronor per dygn. Trehundra dygn, så är panelen betald.

Därefter är solen gratis.