Trängsel kring vinterbilar på årets Elmia-mässa

HUSBILSREPORTAGE

[nggallery id=81]

Det känns lite okreativt att bara rapa upp vad som redan har kablats ut i pressreleaserna från årets Elmia-mässa, men vi nödgas hålla med:
Det är vinteranpassade husbilar och lyxig inredning som gäller just nu.

Siffrorna har inte kommit än, men det måste ha varit långt fler besökare på årets Elmia-mässa än förra året. Fler utställare också, eller i alla fall större montrar. Många återförsäljare hade fördubblat sin utställningsyta, vilket vi uppskattade. Trängseln kan bli svår både i och utanför fordonen ibland.

I år var trängseln
påtaglig kring flera vinteranpassade husbilar, däribland en Adria och en Laika. Det stämmer med vad branschens organisationer säger om trenden: Fler resenärer vill utnyttja sin husbil fler veckor på året och det är till och med kö på vissa vinterorters campingplatser.

Vi på Nomadliv
har vid ett par tillfällen huttrat oss ner genom Europa på vintern och inte tinat upp förrän i södra Frankrike, men nu har vi i alla fall en dieselvärmare som vi älskar i vår Laika. Med den klarar vi ledigt vinterresor söderut.

Dock kommer jag
personligen inte att vara nöjd förrän jag har upplevt renskiljningen och Jokkmokks marknad åtminstone en gång i livet, så visst skulle jag gärna satsa på en vinterbonad bil nästa gång.
*
Men handen på hjärtat; hur många av oss använder inte mässan för att konstatera att vi redan har världens bästa bil? Belåtet hittar vi små fel på alla andra bilar och säger saker som ”Jaja, det är många skåp, men våra är större och rymmer större prylar.” Och ”Jaja, det är en trevlig sittgrupp, men den är ju väldigt mycket trängre än den vi redan har.”

Just sittgruppens
storlek och komfort är avgörande för oss på Nomadliv som kan vara ute månader i sträck och jobba under tiden. Samtidigt vill vi ha ett fordon som är smidigt att köra och parkera på centrala lägen, så bilen får inte vara för lång.

Vi kan väl lugnt
konstatera att detta ger oss mycket få husbilar att välja bland. Det är fortfarande så att många husbilar byggs för att man ska ha både barn och barnbarn med sig, vilket bara är så fel tänkt. Vi svenskar gör helt enkelt inte så, vi tar inte ens med oss våra allra bästa vänner på en helgtur i husbilen eftersom vi inte står ut med att tränga ihop oss på det viset.

Under årets
mässa hörde jag säkert fyra-fem gånger hur vuxna människor suckade och sa: ”Men vi kan ju inte behöva köpa husbil åt våra vänner, och barnbarnen får vi ändå aldrig med oss.”

Så när ska
fabrikanterna begripa detta och dimensionera husbilar efter två personer, punkt slut? Vi behöver inte en massa sängar uppe i taket som tar bort ljusinsläppet om det redan finns en säng där bak. I alla fall inte som standard, extrasängar kan erbjudas som tillval. Och vi behöver definitivt inte bäddbara dinetter. Gör sittgrupperna bekväma för oss som sitter där istället!

Själva brukar vi
släpa med ett komfortabelt tält och en uppblåsbar madrass på långresor, så om vi får besök tar vi in på camping och gör en liten ”lillstuga”. Fungerar utmärkt.

En annan trend
som är kul är att det blir fler yngre familjer som köper husbil och då behövs ju alla dessa bäddar. Jag tror att vi om några år kommer att få se en tydligare skillnad mellan å ena sidan utpräglade familjebilar och å andra sidan seniorbilar avpassade för två. Det ska bli skönt.