TT-linjen favorit i repris

BLOGG

För länge i världen sen var TT-linjen det självklara valet ut i Europa. Ni vet: ”Jag tog färjan till Travemünde…”

Från Karlstad tog det en bekväm dagsetapp ner till Trelleborg, sedan kunde man gå ombord vid elvasnåret, dricka en sängfösare och sova sig igenom överfarten. Vid sjutiden på morgonen var det bara att ge sig av.

Sedan skaffade rederiet större och snabbare fartyg och hela upplägget raserades. Helt nya avgångstider och bara några timmars sömn. Då var det bättre att ta vägen över Danmark.

Fast nu gjorde vi ett nytt försök med TT-linjen, helt utifrån ett ekonomiskt perspektiv. Vissa av deras avgångar är nämligen de billigaste som finns. 750 kronor för en husbil inklusive oss, plus tillägg för varje meter överstigande sex meter. I vårt fall stannade notan då på 850 kronor för oss och bilen.

På utresan innebar det att vi fick tillbringa en astråkig kväll i en restaurang med medioker mat och en porrfilm rullande i det glasomgärdade och därmed högst synliga rökrummet. Men det går ju att titta åt ett annat håll.

Vi kom fram mitt i natten och orkade bara köra en timme innan vi knoppade in på en bensinmack. Men tack vare den extra körtimmen klarade vi oss ända fram till Kehl/Strasbourg nästa dag, och det i tid för att hinna få bra ställplats och en lokal pilsner före middagen.

På hemresan gällde budgetpriset enbart den senaste nattavgången, med avresa halv tre på natten. Vi åt och sov i husbilen precis utanför hamnen i Travemünde, vaknade till lagom länge för att checka in till en sovhytt och kunde sedan sova ända till nio nästa morgon.

Den resan kostade oss 1.550 kronor inklusive tvåbäddshytten.

Att ta sig tur och retur mellan Sverige och Tyskland för 2.400 kronor är inte illa. Och på köpet slapp vi hela tråkresan genom Danmark plus ytterligare ett tiotal mil i Tyskland.

Margareta