Vår enda lojalitet ligger hos dig, kära läsare!

BLOGG

 

”Men tänk om det är precis tvärtom då, tjosan?”

Det lär ha varit ett av Jan Stenbecks favorituttryck. Och vem vill inte ta intryck av en mediemogul som såg hur framtiden skulle se ut långt innan den var här?

Nu är framtiden här och det har gått fort mot slutet. Gamla invanda modeller för hur tidningar och magasin finansieras har slutat gälla och den som vill fortsätta – eller börja! – ge ut tidningar får se sig om efter nya sätt att få betalt för sitt arbete.

I Nomadliv vet vi redan från början att vi inte kan luta oss mot annonsintäkter i alls samma utsträckning som våra kolleger i branschen har kunnat göra i många år.

Maybritts lilla jävel

Så är det av två skäl:

1) Utvecklingen går mot mindre annonsering i tidningar och mer på nätet och teve. Det är en trend som vi knappast kommer att kunna bryta.

2) Nomadliv har ambitionen att granska hela branschen på bredden och djupet och då kanske en och annan obehaglig sanning flyter upp till ytan, fakta som en del potentiella annonsörer inte är så glada åt.

Och tänk om detta bara är en fördel då, tjosan?

För i detta ligger en stor frihet för oss som gör tidningen. Vi slipper snegla på annonsörernas humör och kan koncentrera oss på att vara lojala med de enda vi bryr oss om, nämligen er, våra kära läsare.

Vi räknar med att göra en så välmatad och angelägen tidning att du är beredd att betala vad den kostar att göra, även med lägre annonsintäkter.